OM BEVIDSTE VALG

Jeg hedder Christina Nielsen. Jeg elsker at arbejde med mennesker – og nyder at hjælpe mennesker med at ændre vaner i en retning, der fremmer og understøtter sundhed, passion og livsværdier.

MIN BAGGRUND

Det meste af mit voksne liv har jeg været nysgerrig på, hvad det er, der gør, at jeg holder fast i automatisk adfærd (vaner) – og særligt i forhold til vaner, som ikke længere er gavnlige for mig. Med tiden har jeg opdaget, at jeg ikke behøver at være slave af mine dårlige vaner og de (negative) vanetanker og følelser, der ligger bag. Men at jeg faktisk har valg. Valgmuligheden - eller det nye perspektiv -  opdager jeg, når jeg med stor nysgerrighed, venlighed og åbenhed overfor mig selv er nærværende i nuet. Jeg forsøger at være nærværende og bevidst opmærksom i øjeblikket lige inden at jeg handler per automatik, dvs. øver mig i, at være bevidst opmærksom på; Hvad det er jeg tænker, føler, mærker - og fortæller mig selv i netop dette øjeblik? Dernæst minder jeg mig selv venligt om, at jeg ikke behøver at lade mig styre af disse tanker og følelser. Jeg kan faktisk vælge at tage et andet perspektiv; altså træffe et valg, som er mere i tråd med den jeg gerne vil være. Det giver ofte et kortvarigt ubehag i nuet at ændre en vane og gøre noget andet, men belønningen på lange bane er frihed og handlekraft. Og en følelse af, at stå op for sig selv. Det lykkes mig langt fra altid at gøre dette, men jeg øver mig kontinuerligt - og jeg kan se, at træningen bærer frugt.

SPORTSERNÆRING

  • Jeg er autoriseret klinisk diætist og har den Internationale Olympiske Kommittés (IOC’s) diplomuddannelse i sportsernæring (kaldet: ”IOC Diploma in Sports Nutrition”).
  • Jeg har arbejdet med sportsernæring i Team Danmark fra 2006-2016, dvs. jeg har ti års erfaring i at vejlede danske topatleter (og samarbejde med sportschefer, trænere samt forskere) i sportsernærings-strategier frem mod EM, VM og De Olympiske Lege. Alt sammen ud fra en evidensbaseret tilgang.
  • Jeg er i dag tilknyttet den Kongelige danske ballet.
  • Jeg har erfaring med at arbejde med spiseforstyrrelser. Både i og uden for sportens verden. I dag samarbejder jeg som oftest med klinisk psykolog i dette arbejde.
  • Jeg er akkrediteret antropometrist ved ISAK (The International Society for the Advancement of Kinanthropometry), dvs. at jeg har en international certificering i at måle kropssammensætning ved brug af en harpenden (en hudfoldstang).

 

MINDFULNESS

  • Jeg er universitetsuddannet mindfulness-lærer fra Aarhus Universitet/Dansk Center for Mindfulness. Jeg er godkendt til at undervise i det evidensbaserede forløb Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR).
  • Meget bliver i dag kaldt for mindfulness, men MBSR-programmet er videnskabelig testet. Uddannelsen er som den eneste i Danmark etableret i formelt samarbejde med Center for Mindfulness (CFM), grundlagt af Jon Kabat-Zinn, ved University of Massachusetts Medical School (UMASS) i USA.
  • Jeg har modtaget undervisning og deltaget i adskillige retreats med bl.a. Jon Kabat-Zinn, Saki Santorelli, Florence Meleo-Meyer, Melissa Blacker, David Rynick, Christina Feldman, John Peacock og danske Uffe Damborg.
  • Desuden tager jeg løbende på retræter, ligesom jeg har en veletableret daglig mindfulnesspraksis.
  • Under min uddannelse til MBSR-lærer har jeg på eget initiativ, ønsket at komme i mesterlære hos erfaren MBSR-lærer (psykolog, Benita Holt Rasmussen), som jeg har fulgt og været medlærer sammen med på flere MBSR-hold – og som jeg i dag underviser for i regi af Det Danske Institut for Stress.

 

MINDFUL SPISNING

  • Jeg har været i USA og taget træning i at kunne undervise i "Mindfulness Based Eating Awareness Training" (MB-EAT). Programmet, der er skabt af Ph.D. Jean Kristeller, er evidensbaseret og tiltænkt overspisere – og så trækker det på elementer fra Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR).
  • Jeg er certificeret "Am I Hungry? ®"-facilitator.  "Am I Hungry" er et mindful spiseprogram udbudt af en amerikansk læge; Michelle May. Programmet har stor udbredelse i USA og adresserer udfordringer med skiftevis restriktiv spisning og overspisning – og har hjulpet tusindvis af mennesker over hele verden.
  • Jeg har praktisk og god erfaring med at benytte mindful spisning i individuel kostvejledning – og øver mig i dagligt at spise med intention og opmærksomhed.